Din guide til inkasso
Er din viden om Inkasso også en anelse begrænset? Så er du langt fra den eneste. De fleste forstår ikke helt, hvad inkasso drejer sig om, før de selv befinder sig i en inkassosag – hvilket bestemt ikke er sjovt. Derfor er det en god idé at stifte bekendtskab med inkasso og de forskellige inkassoregler, så du undgår selv at blive involveret i en ubehagelig inkassosag.
Hvordan opstår en inkassosag?
Når en person eller en virksomhed ikke betaler en faktura til tiden, har virksomheden, der skal modtage pengene, ret til at forsøge at inddrive dem. Først forsøges dette, ved at der sendes en rykker til skyldneren, hvor der vil være en frist på minimum 10 dage til at reagere. Hvis skyldneren ikke reagerer inden for denne periode, vil sagen kunne gå videre til inkasso.
Når en sag bliver overdraget til inkasso, kan skyldneren anerkende gælden og betale den. Hvis dette sker, kan sagen lukkes, og der vil være styr på situationen. Hvis skyldneren ikke går med til at anerkende gælden, kan sagen imidlertid gå videre til retslig inkasso.
Håndtér inkassosager på en hensigtsmæssig måde
De fleste vil gerne undgå at ende i en inkassosag, da det hverken er sjovt for skyldneren eller for virksomheden, der skal inddrive gælden. Det er dog ikke altid til at undgå, og hvis din virksomhed ender i en situation med en dårlig betaler, handler det dermed om at håndtere dette på bedste vis.
Her vil det give mening at få et inkassobureau til at hjælpe, da de på hensigtsmæssig vis kan inddrive pengene, og de kan ligeledes hjælpe dig med at undgå dårlige betalere og inkassosager i fremtiden. Dette sker ved, at dine rykkerprocedurer og faktura-standarder vil blive optimeret, så det bliver klart og tydeligt for dine kunder, hvornår betalingen skal finde sted, og hvordan den skal foregå.